Hong Kong & Sumatra - Reisverslag uit Berastagi, Indonesië van Mieke Schouten - WaarBenJij.nu Hong Kong & Sumatra - Reisverslag uit Berastagi, Indonesië van Mieke Schouten - WaarBenJij.nu

Hong Kong & Sumatra

Blijf op de hoogte en volg Mieke

01 September 2014 | Indonesië, Berastagi

21 augustus, dag 24, Guangzhou - Hong Kong
Gisteravond een Duitser leren kennen die vandaag ook naar Hong Kong reist, dus besloten om samen te gaan. Op het station moesten we na het kopen van een ticket ellenlang wachten tot onze trein ging, dus besloten we maar wat bier in te slaan bij de 7eleven. Ontnuchterd aangekomen in Hong Kong en op naar het hotel om daar te wachten op Joeri Schouten, geen familie (inside joke). Echt heel onwerkelijk maar tof om elkaar te zien in Hong Kong. Om het te vieren zijn we naar de prachtig verlichte haven gegaan om een cocktail te drinken. Gedurende de hele avond bleef het heel bizar om ons te realiseren dat we in Hong Kong waren i.p.v. op een terrasje in Amsterdam.

22 augustus, dag 25, Hong Kong
Joeri was moe dus zou uitslapen en ik was zoals altijd vroeg wakker dus ben maar alvast op pad gegaan. Vlakbij ons nederige stulpje ligt Kowloon Park, een best groot park met onder andere ontzettend veel verschillende bomen en planten, een zwembad en flamingo's. Vondel is er niks bij :p. Toen ik het zat was om Tai Chi mensjes en zwaardvechten te kijken weer teruggegaan, Joer opgehaald en samen de stad door, o.a. naar marktjes en de goudvisstraat. In de goudvisstraat hangen duizenden mini plastic zakjes met allemaal (goud)vissen erin te koop, meh :(. 's Avonds zijn we weer naar de haven gegaan omdat het zo bizar mooi is en hebben we een paar uur zitten staren naar het prachtige uitzicht.

23 augustus, dag 26, Hong Kong
Als eerste naar de 10.000 buddha's monastery gegaan. Degenen die 'Wie is de Mol?' kijken kennen het al, voor de rest: langs de route naar een klooster op een berg staan 12.800 gouden boeddha's. Die zijn op zichzelf nog niet eens zo indrukwekkend. Het klooster dat bovenaan staat daarentegen was heel cool. Op de terugweg nog met een Chinees die geen Engels sprak Duits lopen lullen aangezien hij dat wel sprak, lekker random. Verder worden we trouwens ondertussen vrij leip van de 80 verschillende mannetjes die ons bij elke stap in de straat van ons hostel aanspreken met 'tailor suit? Hand made, very nice!' 'Copy watch?' 'Copy bag? Prada, Armani, Louis Vuitton, very pretty'. Rot op! Maar dat even terzijde. Na alle boeddha's vervolgden we onze dag met de peak tram naar de Victoria Peak, dé attractie van Hong Kong. Met het trammetje ga je de berg op en bovenaan heb je een prachtig uitzicht wat resulteerde in weer een paar uur staren. Eerst bij daglicht en na zonsondergang weer naar de prachtig verlichte gebouwen. We zouden uitgaan maar opa en oma Schouten waren zo moe dat we na een biertje in de haven maar zijn gaan slapen.

24 augustus, dag 27, Macau
Vandaag gingen we met een veerboot naar Macau, de stad die bekend staat als het Las Vegas van het oosten. Wat casino's betreft is dat zeker waar, ze hebben er zo ontzettend veel. We zijn in de grootsten naar binnen geweest maar waren beiden niet echt onder de indruk, geen Venetië enzo :( :p.

25 augustus, dag 28, Hong Kong
Ondanks algehele malaise (moe, buikpijn, mehh) naar de Big Buddha op Lantau (een ander eiland in HK) met een cable car. Onderweg weer continu een ontzettend mooi uitzicht en ook de boeddha zelf was indrukwekkend. Vanaf de boeddha zijn we met de bus naar Tai O gegaan, een klein vissersdorpje dat ook op Lantau ligt. Het was super pittoresk en uiteraard hoorde er weer een prachtig uitzicht bij dit dorpje.
Bij aankomst in het hotel ontzettend cool nieuws. Nadat we het er al een tijdje over gehad hebben heeft Roy een ticket naar Indonesië geboekt om daar 3 weken met me te komen chillen en Bintang drinken, aaaaah! :D :D :D.

26 augustus, dag 29, Hong Kong
's Ochtends Joeri gedag gezegd, echt ontzettend vet dat hij langs kwam. Thanks voor 5 hele chille dagen Joer! Het was top! Daarna naar Hong Kong Island naar m'n nieuwe hostel voor m'n laatste nachtje hier. Ondanks dat de metro in HK geweldig is (als je moet overstappen kom je bijna altijd uit op het perron waar je volgende metro vertrekt, dat steek je over en je volgende metro komt meteen aanrijden) duurde het gigantisch lang, overstappen op bussen laat namelijk genoeg te wensen over. Kan ik alvast een beetje wennen voor in Indo :). Verder zal vandaag wel een rustig dagje worden aangezien we zo'n beetje alle highlights er de afgelopen 5 dagen al in een lekker tempo doorheen geramd hebben, echt heel nice.

27 augustus, dag 30, Hong Kong airport - Medan
M'n eerste maand reizen en m'n eerste land zitten erop. Mainland China was bizar en heftig maar ontzettend mooi (op Beijing na dan, bah) en ik ben heel erg blij dat ik hier als eerste heen gegaan ben. Met weinig backpackers/toeristen best een uitdaging maar daardoor wel speciaal. Af en toe heb ik met ontzettend veel verbazing om me heen zitten kijken, bijv. naar een man die doodleuk 2 geiten uitliet aan lijntjes, kinderen die geen kont in hun broekje hebben zodat ze overal op straat kunnen poepen en plassen, een vrouw die 4 schildpadden uitliet, een man die zonder helm op met een scooter aan het spookrijden was op de snelweg, het verkeer in het algemeen, mensen die doodleuk een kwartier naar een boom staren, anything really. Maar awesome was het zeker. Vergeleken met mainland China was Hong Kong een oase, een geweldige stad ook. Minder smog, goed georganiseerd en veel meer rust ondanks dat het een miljoenenstad is. Ook was het heel vet om Joeri hier te meeten. Nu is het op naar het vliegtuig, next destination: Medan, Sumatra, Indonesië.

28 augustus, dag 31, Medan - Bukit Lawang
Vanuit Medan snel vertrokken naar Bukit Lawang, het dorpje van waaruit al Sumatra's jungletrekkings om orang-oetans te spotten vertrekken. In het busje erheen raakte ik aan de praat met een jongen die in een van de guesthouses in Bukit Lawang werkt en hij bood aan om korting voor me te fixen. Top, scheelde me mooi €20,-. In het dorpje aangekomen bleek zijn guesthouse vol te zitten maar ze hadden wel een soort partner guesthouse die me m'n eigen soort van hutje met tweepersoonsbed gaven voor een lagere prijs, lekker bezig.

29 augustus, dag 32, Bukit Lawang
Vroeg op om de jungle in te gaan met 2 Canadezen, een Koreaans 'meisje' dat later 32 bleek te zijn (ze zag er uit als 17) en onze 2 gidsen. De gidsen vertelden ons van alles over de jungle, rubberbomen, cacaoplanten, noem maar op. Al heel snel zagen we onze eerste apen: Thomas Leaf monkeys (door de gidsen ook wel funky monkeys genoemd aangezien ze een soort van hanenkam hebben). Niet veel later kwamen we ook onze eerste orang-oetans tegen: een moeder en haar baby. Het was een heel stuk afdalen van het pad om ze echt goed te kunnen zien, maar het was zo ontzettend gaaf. Tegen de tijd dat we weer helemaal omhoog geklommen waren met behulp van allemaal lianen en boomwortels hadden we weer mazzel, we kwamen middenin een grote groep macaques terecht die vrolijk om ons heel liepen. De rest van de dag nog 10 orang-oetans en een kleine (water)slang van zo'n 1m lang en 2 cm doorsnee gezien. De hele tocht door de jungle was, ook los van de dieren die we zagen, ontzettend gaaf. Af en toe waren de stukken waar we tegenop moesten klimmen zo stijl en overwoekerd dat je echt dacht dat de gidsen een grapje maakten totdat ze er zelf tegenop begonnen te klimmen. Aangekomen bij het kamp (1 bamboe tent met zeil om in te slapen en 1 om in te koken met daarbij een riviertje om ons wat op te frissen en uiteraard weer omringd door prachtige natuur) was de kok al bezig aan ons overheerlijke avondmaal, dat we na zonsondergang bij kaarslicht (en het licht van vuurvliegjes :p) opaten. 's Avonds nog ontzettend gelachen bij alle spelletjes die we met z'n allen speelden en ik kwam er toen ze Nederlandse spelletjes wilden spelen achter dat ik geen idee meer had hoe je commando pingelen speelt en dat het vikingspel écht alleen leuk is als je dronken bent. Toen iedereen toch echt moe was kwam het onvermijdelijke: slapen op matjes die er echt alleen lagen om te markeren waar iedereens bed was, niet voor enig comfort. Ze waren maar liefst 3 mm dik en lieten je heerlijk de stenen waar ze op lagen voelen. It adds to the experience I guess :p.

30 augustus, dag 33, Bukit Lawang
Jungle trekking dag 2. Al voor het ontbijt hadden onze gidsen weer een orang-oetan gespot. Dus wij erheen terwijl het zoveelste heerlijke maal voor ons bereid werd (echt verbazingwekkend hoe lekker alles was, we zijn totaal vetgemest). De rest van de dag nog 4 orang-oetans gezien wat het totaal op 17 bracht. Ontzettend veel geluk gehad aangezien er de week ervoor groepen waren die er geen gezien hebben en dezelfde dag groepen die er maar 1 spotten. Na nog een best wel lange hike kwamen we aan bij de rivier voor een tube-sessie terug naar het dorp. Voor degenen die niet weten wat tuben is: in een trekker binnenband de rivier afdalen door stroomversnellingen e.d., heerlijk, vooral na 2 dagen klimmen en klauteren. Onderweg weer de meest prachtige uitzichten op de jungle gehad. Ongelofelijk hoe mooi het daar was. De jungle trek was echt geweldig, als iemand die dit leest ooit op Sumatra komt: doen!!!!
's Avonds was ik, samen met een aantal mensen die in het hostel verbleven, uitgenodigd om mee te gaan naar de bruiloft van iemand uit het dorp. Tijdens het eten daar nog even een optreden van een travestiet meegepakt. Super raar, zo gauw die begint op te treden gaat het hele publiek lachen en wijzen. Het wordt hier overal 'geaccepteerd' om travestiet te zijn maar ondertussen worden ze wel soort van als clown behandeld. Maar goed, was leuk om een keer te zien. Het bruidspaar zat de hele avond op een soort podium met bloemen (en een taart met een westers bruidspaar er bovenop :p) te wachten tot mensen ze cadeaus kwamen brengen en met ze op de foto gingen, zag er niet uit alsof ze het ook maar enigszins naar hun zin hadden. We hebben de bruid in 2 van haar 7 jurken gezien voordat we weer vertrokken aangezien onze gidsen zo snel mogelijk naar de jungle party wilden. Volgens hen het feest der feesten maar het was stiekem best wel gaar. Gelukkig waren er hele relaxte mensen.

31 augustus, dag 34, Berastagi
Het was alweer tijd om het prachtige Bukit Lawang te verlaten, op naar Berastagi. Hele dag weer lekker in overvolle minibusjes gezeten onder het genot van keiharde Hindi happy hardcore, what's not to love :p. Toen ik uitgehongerd uitstapte in het eerste de beste eettentje gaan zitten en letterlijk binnen 5 minuten een bekende tegengekomen. Een relaxte Canadees die ik zowel in de jungle als op de jungle party tegengekomen ben en met wie ik 's nachts nog had zitten lachen omdat we beiden geen idee hadden waar we de volgende ochtend heen zouden gaan. Heel grappig dat we uiteindelijk voor dezelfde bestemming gingen en elkaar daar zo snel tegenkwamen. Hij was met een relaxte Nederlander en ben meegegaan naar hun hostel om daar zelf ook een kamertje te fixen.

1 september, dag 35, Berastagi
Met de 2 gasten van gisteren de vulkaan net buiten Berastagi beklommen. We moesten best wel opschieten omdat eentje z'n vliegtuig in Medan moest halen dus volgens onze gids hebben we het in recordtempo gedaan: 4 uur ipv de 6 die het normaal schijnt te duren. Was heel gaaf om de krater te zien met fluorgeel zwavel dat met rookpluim en al naar boven komt. Mam en pap, don't worry, de actieve vulkaan ligt een stukje verderop en die hebben we gelaten voor wat het is. Op de terugweg zijn we nog heerlijk een hotspring in gedoken om onze arme spieren wat te ontspannen, steeds afgewisseld met een koude douche om wat op te frissen. Ook heb ik eindelijk m'n haar maar eens laten knippen voor het gigantische bedrag van €0,70 maar oké het duurde dan ook welgeteld 5 minuten. En nee Cameron ik ben niet kaal :).

• 01 September 2014 - 16:08

Nathalia:

Hee Mieke!
    Superleuk om je reisverslagen te lezen,
    zo te horen is de eerste maand fantastisch geweest.

Heel veel plezier nog

• 01 September 2014 - 16:37

Rob:

Tjee Miek,
    jij maakt wat mee zeg! ik moet zeggen: het is niets voor mij maar fascinerend om je verslagen te lezen! Is het eten in Indonesië heel anders dan de Indische rijsttafel hier?

Groetjes van Rob

• 03 September 2014 - 20:32

Mama:

Hoi Mieke,
    Mooie belevenissen. Het lijkt net of je overal langs rent.
    Maar ja, als je een heel schema hebt, dan moet je de vaart er ook wel in houden.
    Ik hoop dat je zo blijft genieten.
    liefs, Mam

• 04 September 2014 - 13:10

Tamma:

Gave verhalen Miek!!

• 09 September 2014 - 18:52

Saskia:

Hoi Mieke, leuk om je verhalen te lezen wat allemaal beleefd. Het aparte eten is niks voor mij want wat een boer niet kent eet hij niet. Veel plezier nog met wat je van plan bent. En ga zo door met je verhalen. Gr. Saskia

• 23 September 2014 - 21:55

Annemiek:

Ha die Mieke! Wat reis ik toch weer plezierig met je mee! Ik blijf me verbazen hoe je dat nu allemaal doet en onthoudt: ik zou na twee, drie dagen echt de volgorde en dingen niet meer weten..Schrijf je het echt iedere dag ook helemaal op of zo? En dan nog: ik lees meer dan eens dat de dag een beetje in nevelen gehuld eindigt. En toch is het verhaal compleet.. tja. Wonderlijk.
    En voor ons ouwetjes zou er af en toe wel een update moeten zijn wat dat :D en :p nou eigenlijk betekent... (Niet verklappen nog... - ik vind het nog te leuk om er naar te raden!-).

Maar goed: schrijf lekker door en we genieten weer heerlijk mee, dank, dikke kus, Annemiek ;-)