Xi'an & Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Mieke Schouten - WaarBenJij.nu Xi'an & Chengdu - Reisverslag uit Chengdu, China van Mieke Schouten - WaarBenJij.nu

Xi'an & Chengdu

Blijf op de hoogte en volg Mieke

09 Augustus 2014 | China, Chengdu

Dag 6, 3 augustus, Beijing
Vandaag een heeeeeeerlijk lui dagje. Was helemaal gesloopt van de jetlag en al het lopen. Zoals Gijs meteen appte toen hij m'n vorige reisverslag las "grappig dat jij zo ontzettend veel doet en ik helemaal niks deed." Nou tijd voor een dagje niks dus. Lekker uitgeslapen, vervolgens een tripje voor morgen gepland en een voetmassage van een uur gefixt. Nooit eerder gedaan en is typisch Chinees dus volgens het meisje van de receptie móést ik gaan, dus hè.. wie ben ik dan om haar tegen te spreken (A). Daarna in een mall bij een typisch Chinees tentje gegeten. De hekel die ik altijd had aan restaurants waarbij het eten in plaatjes op de menukaart staat is snel omgeslagen naar niets dan liefde. JAMMIEEEEE! Had m'n eigen wok op tafel op een schattig kaarsvlammetje. Een uitgehongerde zwerver had er twee dagen van kunnen eten, maar ik had het uiteraard binnen no time (bijna) op. Ook wel weer logisch want overdag kun je hier bijna niets eten vanwege de hitte. In zo'n airco mall daarentegen merk je pas dat je toch wel toe bent aan eten. Ik werd al gewaarschuwd dat het spicy zou zijn en dat was het ook. Ging prima hoor, totdat ik besloot om drie rode pepers tegelijk in m'n mond te stoppen. Oeps, beetje heet hihi.

Dag 7, 4 augustus, Beijing
Vroeg opgestaan om de hutongs (oude huisjes in downtown Beijing) te bekijken. Ook al was het allemaal vervallen was het heel mooi. Naast de muur is dit, naar mijn mening, het mooiste deel van (het lelijke) Beijing. Hier de hele ochtend doorgebracht en daarna terug naar het hostel om m'n backpack in te pakken en op tijd naar het station te gaan voor de nachttrein naar Xi'an. De kaartjes werden maar liefst 7x gecontroleerd. 2x bij de ingang, 1x bij het betreden van de wachtruimte, 1x bij het betreden van het perron, 2x in de trein en 1x bij het verlaten van het station in Xi'an de volgende ochtend

Dag 8, 5 augustus, Xi'an
Vanaf het station voor welgeteld €1 naar m'n hostel gebracht met de taxi (10-15 min) waar ik meteen ontzettend chille mensen tegenkwam. Met hen de stad in gegaan, gelopen naar de oude stadsmuur, daar nog 8km overheen gelopen om vervolgens via de moslimwijk (ja, zo heet het gewoon) met heerlijke, koude noodles achter de kiezen terug te lopen naar het hostel. 's Avonds met Michael (Brit) en Sonja (Duitse) teruggegaan naar het muslimquarter omdat het als het donker is nog veel mooier is en ze er ook nog eens heel veel heerlijk eten verkopen. Ik heb onder andere inktvis van de barbecue gehad, was heerlijk :).

Dag 9, 6 augustus, Hua Shan
Samen met Michael om 05:00 opgestaan om met een twee uur durende bus naar Hua Shan te gaan om daar bergen te beklimmen. Hua Shan heeft 5 bergtoppen, de North Peak, South Peak, East Peak, West Peak & Central Peak. De meeste mensen gaan met de cable car omhoog en beklimmen vervolgens één of twee toppen om vervolgens weer met de cable car naar beneden te gaan. Na de rit, wat uitleg (uiteraard in het Chinees, was echt ontzettend handig) en heel veel gedoe om duidelijk te maken dat we niet met de cable car naar boven wilden maar gewoon lopend, begon onze klim. Het duurde ons net iets meer dan twee uur en ongeveer 6 liter water om de noordelijke top te bereiken (1.500m hoog, 6km pad). Aangezien we ons de voorgaande dag voorbereid hadden op een prachtig uitzicht na een helse klim, hadden we twee 'biertjes' (flessen zijn hier 600 ml) en twee pakken oreo's meegenomen om het te vieren. Het uitzicht was net iets anders dan we in eerste instantie verwachtten: een en al mist, een zee van witte wolken, waarschijnlijk hoe men zich de hemel voorstelt. Aan de ene kant was dat jammer, aan de andere kant hilarisch. Het bier smaakte er gelukkig niet minder om en we hadden na 3 uur in de mist klimmen onze verwachtingen uiteraard ook al bijgesteld. Aangezien we super speedy geklommen hadden, de klim zelf super leuk vonden en nog lang niet moe waren, besloten we door te gaan naar de South Peak (2.160m hoog). Weer de hele weg mist, tot de laatste meters. Bovenaan waren we opeens boven de mist, wat voor een prachtig uitzicht aan bergtoppen die uit de mist rezen zorgde. Bij het bereiken van de zuidelijk top waren we nog steeds niet moe en was het pas iets van 1 uur, dus gingen we via de Central Peak door naar de East Peak. Toen we die eenmaal bereikt hadden wilden we ze eigenlijk allemaal wel bereikt hebben. Zo gezegd, zo gedaan: op naar west. We hadden oorspronkelijk gepland om wel met de cable car naar beneden te gaan maar na het beklimmen van alle 5 de bergtoppen leek dat ons een beetje laf. Om naar beneden te lopen moesten we vanaf de West Peak weer langs de North Peak. De afdaling duurde nog een uurtje en we wisten het zo te fixen dat we precies 5 minuten voor het vertrek van de laatste bus (om 19:00) terug naar Xi'an beneden waren. Het enige waar we na deze 10 uur durende klim aan konden denken was eten (aardbeien met slagroom en viennetta, mmmmmm <3), een warme douche en hoe ontzettend geweldig deze dag was. Maartje zou zeggen 'wishful thinking' want die douche kregen we hoor. Toen we na de busrit op Xi'an station aankwamen besloten we om de dag met een extra wandeling naar het hostel af te sluiten (half uur - 3 kwartier). We waren nog geen 10 minuten onderweg of het begon een beetje te regenen en dat veranderde uiteraard heel snel in een stortbui. Heerlijk na zo'n dag. Wat ook heel fijn was, was om eindelijk frisse lucht en een goede workout te hebben gehad na het vervuilde Beijing.

Dag 10, 7 augustus, Xi'an
Weer vroeg op, met gelukkig (en wonderbaarlijk genoeg) maar een beetje spierpijn. Dat terwijl we de hele klim naar de West Peak hadden gepraat over hoe we vandaag zeker weten een rolstoel nodig zouden hebben etc. De reden was een bezoek aan de terracotta warriors. Eerst gingen we nog naar een graftombe waarover zelfs de gids zei dat die ontzettend saai was. Die hebben Sonja, Michael & ik dus maar geskipt voor een welkom ontbijtje (worstjes van de barbecue en tja, er lag viennetta... moesten we wel hebben na gisteren). Het terracotta leger was aan de ene kant indrukwekkend, bijvoorbeeld als je denkt aan de geschiedenis. Het is gebouwd voor een keizer die ontzettend bang was om dood te gaan en daarom besloot om een heel leger mee te nemen naar het hiernamaals, ook zodat hij daar gewoon als keizer verder kon gaan. Aangezien men geloofde dat bij het overlijden iemands ziel het lichaam verlaat en dan naar het hiernamaals gaat, moesten er dus mensen dood om met hem mee te kunnen als legers. Er zijn zeker 8000 terracotta poppen gevonden, allemaal met unieke gezichten. De reden hiervoor is dat de mannen die het leger gebouwd hebben allemaal hun eigen gezicht maakten. Daarna werden ze vermoord en begraven, hun ziel ging dus wel mee. Als je naar zo'n pop kijkt en je dat realiseert is dat wel bizar. Aan de andere kant is het, heel lomp, gewoon een grote verzameling van terracotta poppen. We kwamen nog 2 mensen tegen die we ook bij de ingang naar de bergen van Hua Shan gesproken hadden. Ze stonden totaal versteld van wat wij gisteren gepresteerd hadden. In de zelfde tijd hadden zij ook wel alle toppen bereikt, maar dan hadden ze onze eerste 2 uur op en ons laatste uur neer vervangen door 2x 8 minuten cable car. Voelt echt heel goed om dan te kunnen zeggen dat wij echt alles zelf geklommen hebben. Bij terugkomst in het hostel snel m'n backpack gepakt en op naar de trein met als eindbestemming Chengdu: panda's kijken yeaaah!

Dag 11, 8 augustus, Chengdu
De Da Vinci Code uitgelezen in de trein en om 2u aangekomen in het hostel. Na het uitpakken, draaien van een wasje en m'n eerste skypesessie met het thuisfront :) was het tijd voor hotpot met wat mensen uit het hostel. Hotpot is typisch voor deze provincie en het is een soort van gourmetten alleen dan heb je in plaats van een gourmetstel een grote kom kokend water met kruiden erin in het midden van de tafel. In die kom gooi je vervolgens groentes, aardappelschijfjes, noodles etc. Daarna in de lobby van het hostel nog een paar uur beerlao gedronken :). 1 Chinese jongen ontmoet die als Westerse naam 'Lovejoy Sun' gekozen heeft. Bijzonder :p

Dag 12, 9 augustus, Chengdu
In verband met de regen zou ik met een meisje uit een 'sisterhostel' en een jongen uit dit hostel naar het Global Centre (grootste alleenstaande gebouw van de wereld) om daar binnen een groot waterpark te bezoeken. We zouden er allemaal los van elkaar heengaan / elkaar onderweg ontmoeten (die jongen moest eerst nog een trein gaan boeken) maar door miscommunicaties liep dat nergens op uit. Aangezien ik toch al onderweg was heb ik zelf het global center maar even bekeken. Het is inderdaad bizar groot en had de raarste winkels. Eentje was een soort mini-efteling, in een ruimte van 10 bij 20 stonden 10 attracties, van schommelschip tot draaimolen die allemaal een gigantisch lawaai en licht produceerden. Gekkies, die Chinezen.

Later nog doorgegaan naar het people's park. Super schattig parkje, qua oppervlakte net het oosterpark. Had allerlei soorten bomen en planten en het leek net alsof ik in een soort tropisch oerwoud was. Uiteraard weer even voor celebrity gespeeld en veel Chinese vrienden gemaakt door met ze op de foto te gaan.

Ik zal m'n best doen wat foto's te uploaden op facebook en ze voor iedereen hier toegankelijk te maken. Ik laat het jullie weten als het lukt!

• 09 Augustus 2014 - 13:02

Rob:

Tjee Miek, respect hoor al die bergtoppen beklimmen. ik doe het je niet na! Chapeau!!!
    en die moslimwijk in Xi'an... dat komt natuurlijk doordat daar vroeger de zijderoute begon/eindigde (dankje wel Wikipedia).

en die zevenvoudige controle van je treinkaartje: ik ga dit voorstellen bij de stoomtram in Hoorn!
    En hoe is de metro daar?

Groetjes
    Rob

• 09 Augustus 2014 - 16:53

Saskia:

Hoi Mieke, leuk om weer je verslag te lezen waar je allemaal geweest bent. Is het reizen per ov duur in China? Veel plezier nog in dat verre oosten. Ga zo door met schrijven. Gr. Saskia

• 11 Augustus 2014 - 13:04

Mama:

Hoi Mieke,
    Je verslag is binnen. Mooie belevenissen.
    Wordt bergbeklimmen nu je favoriete sport?
    Lekker eten, veel zien en genieten maar.
    liefs, Mam

• 19 Augustus 2014 - 17:42

Mieke Schouten:

De metro is vooral heel erg druk, in Beijing de hele dag door, in andere steden alleen ruim rondom de spits. Dat is natuurlijk ook afhankelijk van de lijn. Wel allemaal goedkoop, ongeveer tussen 25 en 50 eurocent per ritje :)