Laatste dagen Indonesië en eerste dagen Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mieke Schouten - WaarBenJij.nu Laatste dagen Indonesië en eerste dagen Vietnam - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Mieke Schouten - WaarBenJij.nu

Laatste dagen Indonesië en eerste dagen Vietnam

Blijf op de hoogte en volg Mieke

04 Oktober 2014 | Vietnam, Hanoi

4 oktober. Dierendag. Mooie dag om weer eens een verhaaltje te typen. Ik heb geen idee waarom, maar ach, waarom niet he? Sowieso gebeuren er tijdens reizen heel veel vette dingen als je op veel vragen antwoordt met 'yeah, why not!?' Veel.. niet alle! Maar goed, voor deze update moet ik echt m'n diary er even bij pakken. De vorigen kon ik allemaal wel uit m'n hoofd maar nu is er óf teveel gebeurd, óf heeft de alcohol m'n hersenen teveel aangetast. (Grapje hoor pap en mam, ik drink helemaal niet!!).

Oké, 18 september was ik gebleven. Dag 52, Ubud.
Ubud is groen, organic, eat-pray-love, veggie, healthy shakes, Julia Roberts, yoga, dat soort dingen. Dus Roy en ik dachten laten we het dan maar proberen. Het begon met een soort van groene super shot waarbij je blijkbaar net zoveel vitaminen, mineralen en dat soort dingen binnen krijgt als bij het eten van een kilo fruit. Of het waar is, geen idee, maar wel nice om te proberen. Jammer dat de smaak minder nice was :p. Alle andere groene shakes en zooi waren overigens wel heel lekker. Ik besloot all-out te gaan in m'n zelfgecreëerde Ubud-inburgeringscursus en ging 's middags naar m'n eerste yogasessie ooit. Ik hoopte dat t net zo chill zou zijn als Sophie altijd zegt en dat was het ook echt. Het klinkt misschien super zweverig, maar na die sessie had ik echt het gevoel dat ik op een andere planeet was. Er flitsen allemaal kleuren en beelden voor m'n ogen langs en ook al ging dat super snel was het heel erg rustig. Het is moeilijk om te omschrijven maar het was in elk geval tof.

Toen Roy en ik na het eten terug liepen richting het hostel kwamen we Jesse tegen, m'n Canadese travelbuddy van Sumatra. Hij was met een Nederlandse gast en na een tijdje met ze gepraat te hebben besloten we maar even een café op te zoeken. Roy moest helaas al snel ziek naar huis en toen heb ik het met die gasten maar op een zuipen gezet, gewoon omdat het kon en omdat het zo chill was dat we elkaar voor de 3e keer random tegen kwamen.

19 september, dag 53, Ubud
De kater was wat minder, maar na stevige lunch de Nederlandse jongen van gisteren en iemand met wie hij samen reisde gemeet voor nog een yogaklasje. Als je het dan toch doet dan maar meteen goed he. Met die jongens later nog een sick hanengevecht gezien, echt niet oké. Ze jutten die beesten zo op en de een vermoordt de ander daarna binnen een halve minuut met de messen die aan z'n poten vastgebonden zijn. De jongens hadden het geniale plan om 's avonds wodkawatermeloen te maken en aangezien ik dat nog nooit gehad had móést ik het ook drinken. Oké dan, lekkaahhhh.

20 september, dag 54, Ubud-Kuta
Deze dag bestond zo ongeveer uit wachten tot we naar Kuta zouden reizen, naar Kuta reizen en daarna bijkomen van het naar Kuta gereisd hebben. Prima.

21 september, dag 55, Kuta
Overdag beetje strand chillings, 's avonds mooi op tijd te bed.

22 september, dag 56, Kuta
's Middags afgesproken met Stacey, m'n 'buurmeisje' van bij m'n ouders. Stacey studeert een half jaartje op Bali en aangezien ze zo'n 10km van Bali woont was het ontzettend makkelijk om te meeten. Althans, dat dachten we :p. Na zo ongeveer een half uur rond te hebben gehobbeld lukte het ons eindelijk en hebben we gezellig de hele middag gechilld. Fruitsapjes woehoeee.

23 september, dag 57, Kuta
Weer een dagje met Roy op het strand gechilld, onze laatste volledige dag op Bali. We zijn net als eerder naar Legian gegaan omdat het strand daar rustig is en er zo'n ontzettend chill restaurant vlakbij zit. Dus het was elke dag een half uurtje heen en terug lopen door de branding, echt heel nice. Nog even met Stacey afgesproken voor een goodbye fruitsapje en off to bed.

24 september, dag 58, Kuta - Singapore
Vandaag was weer de hele dag wachten op ons vertrek. En ja, waar beter dan op het strand :). Op het vliegveld Roy gedag gezegd, tot over 3 maandjes. Roy, nogmaals, echt ontzettend tof dat je gewoon een ticket geboekt hebt en we 3 weken samen konden reizen. Thanks voor een hele toffe tijd en heel veel foodfeitjes! :D
En toen... op naar Singapore voor m'n 12 uur durende overstap. Cracken op bankjes, stoeltjes en de vloer, super jeej!

25 september, dag 59, Singapore - Hanoi
Na een praktisch slapeloze nacht met 3 jaar oude voetbalwedstrijden op gigantische schermen (whyyy?) en daarna m'n tweede vlucht aangekomen in Hanoi. Op het vliegveld meteen een chille gast tegen gekomen. Een Nederlander die in Singapore studeert en later ook 2 chicks met wie hij daar studeert. We moesten zo'n 1000 jaar wachten op de shuttle de stad in maar dat was geen enkel probleem, mooi zitten praten. Aangekomen in het hostel bleek er standup comedy te zijn op het dak dus daar maar even naar toe gegaan. Op een gegeven moment zat ik naast een gast en ik dacht al dat ik 'm herkende maar dacht gewoon dat ik 'm ergens in het hostel tegengekomen was. Toen hij vroeg of hij me niet eerder ergens gezien had zei ik dat dus ook. En hij wist zeker dat het niet die middag was. Na een aantal minuten puzzelen kwamen we erachter dat we hetzelfde hostel hadden op Lombok en daar even gepraat hebben. Het bleek dat hij met een vriend en vriendin reist (de ene van thuis, de ander van werk in Nieuw Zeeland). De 2 gasten zijn Engels en het meisje is Schots (ja) en ze hadden ongeveer dezelfde plannen voor de komende dagen als ik dus we besloten later even te kijken of we een stukje samen konden reizen.

27 september, dag 61, Hanoi - Cat Ba Island
Toen ik 's ochtends beneden kwam om te ontbijten kwam ik Kieran (die gast van Lombok) weer tegen. Hij zei dat ze met een uurtje zouden vertrekken naar Cat Ba Island en vroeg of ik nog steeds mee wilde. But off course. M'n backpack was toevallig al ingepakt dus na een goed ontbijtje begon onze 4hour bus-bus-boat-and-bus trip. Op Cat Ba aangekomen een super chill hotel gevonden voor 4 dollar per nacht. Prachtig uitzicht over de haven, een tweepersoonsbed per persoon en dat soort dingen. 's Avonds scootertjes gehuurd en naar een bijna verlaten stukje strand gereden om daar even te gaan zwemmen in super warm water.

28 september, dag 62, Cat Ba Island
Met de scootertjes naar een nieuw stuk strand met prachtig uitzicht gereden om daar de hele dag boeken te lezen en te praten. Op de terugweg nog keihard gelachen omdat onze cracky scootertjes het bijna niet trokken om terug de berg op te rijden en we dus half lopend maar wel op de scooter zittend naar boven reden.

29 september, dag 63, Cat Ba Island
De ATM werkte na wat haperingen gisteravond gelukkig weer wat betekende dat we geld hadden om dingen te doen. Woehoeee. Dat hebben we eerst maar gevierd met een gigantisch ontbijt en daarna hebben we wederom scooters gehuurd. Met de scooters zijn we helemaal naar de andere kant van het eiland gereden door het prachtige berglandschap. Aan het einde hield de weg gewoon op en begon het water. Prachtige locatie voor een filmpje om op het afstudeerdiner van Luuk te laten afspelen al zeg ik het zelf. Sorry dat ik er niet bij kon zijn broeder, het was ongetwijfeld een geweldige avond!
Op de terugweg zijn we nog gestopt om de hospital cave op Cat Ba te bekijken. Deze grot is, als ik het goed begrepen heb, gebouwd in WOII als bescherming tegen de Japanners maar werd het meest gebruikt als ziekenhuis in de oorlog met Amerika en is nooit door de Amerikanen ontdekt. Het was super groot van binnen met 3 verdiepingen met slaap- en badkamers, vergaderzalen en dat soort dingen. Echt heel gaaf!

30 september, dag 64, Ha Long Bay
Omdat we gisteren weer konden pinnen, konden we gisteravond eindelijk onze boottocht door Ha Long Bay boeken. Vandaag dus uitgevaren en wauw, wat was dat vet. De hele dag hebben we de meest prachtige uitzichten gehad. Van turquoise tot groen water, rotsen, kalksteen, echt veel te mooi. Ik kon mezelf er niet toe brengen om m'n ogen dicht te doen terwijl we op het dek lagen omdat ik het zonde vond van het uitzicht :p.
Na zo'n anderhalf uur varen stopten we om een kwartiertje te kayakken. Althans, dat was het plan. Het kwartiertje kreeg een verlenging waardoor het uiteindelijk 2 uur kayakken werd. Het ging als volgt: Kieran vond het een super goed idee om heel dramatisch zijn peddel weg te gooien. Matt wilde zijn peddel pakken maar kon er niet bij en het lukte ze niet om dichterbij te komen (ze konden er sowieso niks van en Megan en ik ownden ze in kayakken woehoeee). Dat leidde hem ertoe om ook maar gewoon z'n peddel weg te gooien, want ja, dat is super handig. Om de peddels te pakken moest Matt vervolgens uit de kayak springen en daarna weer terug aan boord klimmen. Ra ra ra wat gebeurde er? De kayak kapseisde en zonk. Met Kieran z'n GoPro (mét selfiestick). Feestjeeee! Megan en ik zijn het hele pokke eind dat we al gevaren hadden teruggeroeid naar de boot, hebben 2 snorkels en duikbrillen gehaald en vervolgens wéér teruggepeddeld naar de plaats waar de kayak gezonken was. We wisten dat het hopeloos was om te gaan zoeken maar Kieran stond erop omdat hij z'n GoPro wilde vinden. Dat lukte uiteraard niet en ondertussen was Matt met een andere gast mee gegaan in diens kayak om de mensen aan boord de boot toch maar te vertellen wat er gebeurd was. Die kwamen vervolgens met een speedbootje om de gezonken kayak weer boven water te halen en ons terug te slepen naar de boot. Chillie, hoefden Megan en ik tenminste niet wéér terug te roeien :p. Al met al een mooi avontuur, alleen jammer van de GoPro.

Na het kayakken zijn we weer verder gevaren, hebben we een zoutgrot bezocht, zijn we een aantal keer gaan zwemmen (backflips vanaf het dek heuj) en naar een onbewoond eilandje gevaren. Al met al een super chill dagje :). 's Avonds besloten we uit te gaan. De jongens gingen halverwege de avond naar een andere kroeg en Megan en ik bleven wat ongetwijfeld de slechtste potjes pool ooit waren spelen. Op een gegeven moment gingen wij ook naar een bar waar we al snel vrienden waren met de barman, meer pool speelden en veel hotdogs aten. Top nachtje na een top dagje :).

1 oktober, dag 65, Hanoi
Vandaag de halve dag in de bus naar Hanoi gespend en daar 's avonds in het restaurant van één van de top 7 (jaja, niet zomaar top 10 of top 5. Rustig top 7) koks van Masterchef Vietnam gegeten.

2 oktober, dag 66, Mai Chau
Megan en ik zijn naar Mai Chau vertrokken en hebben de jongens in Hanoi achtergelaten. Zij hadden Mai Chau al gezien en moesten nog wat gestolen bankpas-ongein regelen in Hanoi. Mai Chau is een bergdorpje waar een Thaise minderheid woont en zodoende hebben we bij aankomst een traditioneel Thaise dansshow gezien. Vervolgens een fietstocht gedaan door allerlei kleine dorpjes en wederom een prachtig landschap. Ook nog de grootste spin ever gezien, het beest had het formaat van m'n hoofd :|. 's Avonds sliepen we in een heel tof traditioneel Thais huis op stelten.

3 oktober, dag 67, Mai Chau
's Ochtends pakten we de fiets naar yet another cave. Om deze grot te betreden moesten we eerst 1250 traptreden beklimmen. Dat is in principe niet zo zwaar maar zelfs 's ochtends vroeg was het al belachelijk heet dus dat was lekker sweaty. Boven aangekomen moest ik nog een tijdje wachten op de rest dus ben ik buddies geworden met de groep Vietnamese studenten die op dat moment in de grot was. Een kwartier lang hebben ze in elke mogelijke samenstelling of individueel foto's met me gemaakt en als dank kreeg ik een stuk van hun suikerriet om op te kauwen. De grot was niet per se heel nice maar wat wel tof was, was dat er zomaar een 2 meter lange (schijnbaar baby) python langs glibberde.

Na de grot weer teruggefietst voor lunch en samen met Megan en 2 Duitsers nog even een van de dorpjes van gisteren bezocht. Vervolgens op naar Hanoi om daar weer een crazy scene aan te treffen. Deze keer had Matt het geniale plan gehad om de hostel staff te vertellen dat het zijn verjaardag was. Normaal checken ze zoiets maar Matt heeft in dit hostel gewerkt dus ze vonden het allemaal wel prima en hebben de jongens vanaf 12 uur 's middags volgegoten met gratis alcohol. Daar kwam nog eens bij dat het Oktoberfest en dus ook de rest van iedereen in het hostel al totaal naar de getver was tegen de tijd dat wij aankwamen (19:30 ofzo). We konden een goed feestje natuurlijk niet laten gaan dus na een proper costume change hebben we ook maar wat niet zo Duitse biertjes gedronken. Matt z'n verjaardag bleef het goed doen, er werden wedstrijden gehouden op de bar om z'n leeftijd te raden met natuurlijk gratis drank als prijs. Ook Oktoberfest bleef ons vermaken: das boot. Lang verhaal kort: alcohol. Ontzettend vette avond. Beetje jammer alleen dat m'n portemonnee (met godzijdank alleen m'n pinpas erin) gejat is. (Ja parents, ik heb meteen de Rabobank gebeld om 'm te laten blokkeren, er is een nieuwe pas naar jullie onderweg en ik heb m'n creditcard nog om geld mee op te nemen. Jammer maar niks aan 't handje).

4 oktober, dag 68, Hanoi
Vandaag hadden een aantal mensen uiteraard een monsterkater en daarom was het, toen iedereen weer enigszins functioneerde, tijd voor een massage. Megan bleef lekker slapen terwijl Kieran, Matt en ik een $40 massage gratis kregen. Hoppa. De vrouw van de hosteleigenaar opent volgende week haar spa en wilde haar staff nog even wat laten oefenen. Een meisje dat in het hostel werkt had gefixt dat wij proefkonijnen mochten zijn voor wat uiteindelijk de beste massage van ons leven werd. Mijn god wat was dat goed. 's Avonds taaide iedereen vroeg af en ben ik maar even gaan zitten voor deze blog van recordlengte. Hope you guys had fun reading it! X

(Bij nader inzien was het inderdaad de lengte van het verhaal waardoor ik m'n dagboek erbij nodig had... Wat nou alcohol)

• 05 Oktober 2014 - 00:08

Mama:

Heel verhaal, maar wel weer spannend wat je allemaal beleeft.
    Iets minder alcohol zou misschien een tip zijn, maar ik ga er niet over zeuren.
    Pas op jezelf (en op anderen), en hou je haaks,
    liefs, mam

• 05 Oktober 2014 - 15:24

Saskia:

Hoi Mieke, weer bedankt voor je leuke verhaal. Wat je allemaal aan het doen bent in dat verre oosten. Veel plezier nog met wat je nog van plan bent. Gr. Saskia

• 05 Oktober 2014 - 15:50

De Buurtjes:

Mieke, we hebben weer genoten van je verhalen en de foto`s op Facebook.
    Bedankt dat je ons mee laat genieten, gr. Jaap en Els