Eerste dagen - Reisverslag uit Peking, China van Mieke Schouten - WaarBenJij.nu Eerste dagen - Reisverslag uit Peking, China van Mieke Schouten - WaarBenJij.nu

Eerste dagen

Door: Mieke

Blijf op de hoogte en volg Mieke

02 Augustus 2014 | China, Peking

Hi allemaal, hierbij een van m'n eerste tekens van leven!

Dag 1, 29 juli, Amsterdam
Nadat ik eerst even lekker m'n tablet thuis vergeten was (kwam ik gelukkig na nog geen 2 minuten in de auto achter) op tijd aangekomen op Schiphol. Met allemaal lieve mensen die afscheid kwamen nemen koffie gedronken en toen door de douane. Zo'n 100x achterom gekeken natuurlijk, totdat het echt niet meer ging en ik maar gewoon doorliep, vrijwel geen idee wat me te wachten stond na de vlucht.

Dag 2, 30 juli, Beijing
Zoals m'n vader zei was Marloes zenuwachtiger dan ik en zoals ik zelf kon zien huilde m'n zusje harder dan ik (was cutie hoor tinus). Toen ik in Beijing in de taxi zat besefte ik waarom iedereen het zo spannend vond... China is bizar en echt niemand spreekt Engels, taxichauffeurs in het bijzonder. Godzijdank had m'n hostel hun Chinese adres naar me gemaild zodat ik dat gewoon aan kon wijzen, net als de woorden 'meter aan' in m'n Lonely Planet zodat ik niet keihard afgezet zou worden.

Aangekomen in het hostel meteen relaxte mensen ontmoet. M'n roomies zijn 2 Canadese chicks en 1 Nieuw Zeelandse die allemaal docent zijn in Guangzhou (ga ik wss ook nog heen en dan mag ik bij hen slapen, chill!). Het was ondertussen 5 uur en ze vroegen of ik die avond mee wilde naar een acrobatiek show. Leek me een prima plan dus even snel gedoucht, een ijsje gehaald en op naar de show. Het was cirque du soleil achtig en had ook een act met motoren. Daarbij werd er een ronde, stalen kooi met een diameter van zo'n 6 meter het podium opgereden. Daar ging eerst 1 motor in, beetje gekke loopings maken en dergelijke. Op een gegeven moment eentje erbij, nog 1, etc. tot er 6 in zaten, heel leip. Ik zal kijken of ik een filmpje kan uploaden.

Dag 3, 1 augustus, Beijing
Na een nacht van 4 uur (gotta love the jetlag) om 06:15 opgestaan voor het ontbijt. 07:00 verzamelen bij het busje met onze tourguide Francis. Naar een jade fabriek, de Ming graftombes, een vazenfabriek, de muur, een thee workshop en het olympisch stadion. De muur was echt veruit het vetst van allemaal. Het was in super speed (we wilden zo graag naar boven) een half uur trappen lopen om op het laagste deel van de muur te komen. Met 32 graden best wel een zware inspanning maar daardoor was het alleen nog maar vetter toen we eenmaal boven waren. Het uitzicht was prachtig en we hebben een heel stuk over de muur omhoog en omlaag gelopen om bij een nog mooier stuk te komen. Wat ook nog wel lachen was, was dat we met de toboggan (soort rodelbaantje) naar beneden gingen. Feitje dat pap en mam vast leuk vinden: de verschillende stukken van de muur bestonden uit 180 miljoen kubieke meter aangestampte grond en 60 kubieke meter stenen. Verder vertelde Francis ook dat Beijing een eigen China town heeft, wat ik vrij bizar vind. De reden daarvoor is dat hier zoveel nationaliteiten zijn (56, vind ik zelf vrij weinig voor een metropool met net zoveel inwoners als ons hele land maar dat zal wel aan mij liggen) dat ze het nodig vinden.

's Avonds met 1 van m'n roomies en 2 mensen van de tour gaan eten en chillen bij ten temples lake. Een meer met dus 10 tempels en een ontelbaar aantal barren en restaurantjes er omheen. Super chill en lekkahhh. Onderweg ook nog een groep vrouwen tegen gekomen die leipe dansjes deed onder het genot van 'het meisje met de prei.'

Dag 4, 1 augustus, Beijing
Om de nacht van gisteren te compenseren lekker uitgeslapen. Daarna op zoek naar koffie en de Verboden Stad. M'n roomies waren er al geweest en de andere mensen die gingen waren irritant dus ik ben alleen gegaan. Aangezien dus echt vrijwel niemand Engels spreekt best wel een struggle, maar ik ben er uiteindelijk gekomen met de metro. Eerst het tian'an men plein over, dat schattige pleintje is maar liefst 144 hectare groot en ligt voor de Verboden Stad. Er is niet zoveel te zien, behalve de laatst overgebleven poort van de stadsmuur (niet dé muur) die prachtig was.

De paleistuinen die aan het begin en in het midden van de Verboden Stad liggen zijn, net als de stad zelf, heel mooi. Alleen na 500 dezelfde gebouwen een beetje eentonig, maar ach, ik zal niet klagen :).

Naast dat ik die attracties ging bekijken, was ik zelf ook 1 grote attractie. Als je ooit wil weten hoe het voelt om een celebrity te zijn, ga naar de Forbidden City. Als je daar als blondie in je eentje loopt is het helemaal top, maar überhaubt blank zijn is genoeg. Schijnbaar is dat overal in China zo, maar ik heb het behalve daar nog niet ervaren. Ik ging even op een bankje zitten om in m'n dagboek te schrijven. Toen ik na 5 minuten opkeek stond er een groepje van 4 Chinese bezoekers en 3 schoonmakers om me heen naar me te staren en foto's te maken. Toen ik bleef zitten probeerde een van de schoonmakers steeds te lezen wat ik schreef ookal begreep ze er natuurlijk helemaal niks van, ze was zo blij dat ik het toestond. Verder is het meerdere keren gebeurd dat ik achterom keek en er iemand met een camera al filmend achter me aan liep. Als ik dan doorliep en nog eens omkeek liepen ze er nog steeds, woehoeeee white people on camera oh yeah. Ook zijn er genoeg mensen die vragen om een foto. Als je er dan mee instemt maken ze rustig 20 foto's van zo'n beetje elke mogelijke hoek.

Enfin, na weer een hele dag lopen terug gegaan naar het hostel om dit te typen, te hopen dat de wifi eens normaal zou gaan werken en daarna met m'n roomies ergens te gaan eten. Een van hen had echter een ander plan. Ze had het er al sinds we elkaar ontmoetten over hoe erg ze van rode wijn houdt en dat het hier zo moeilijk te vinden is. Ze was overdag gesplitst van die andere 2 en had een westerse winkel gevonden met, je raad het al, wijn. Toen hebben we die maar gefinisht, ondertussen in gesprek met een Chinese man en zijn zoon die dus wel Engels spraken. Ze vroegen of ze met ons mochten praten om te oefenen. Ze hebben ons wat Chinese woorden geleerd. M'n roomie was zo brutaal om te vragen wat de beste man verdient als manager van een kledingfabriek (goede baan dus) en dat is omgerekend zo'n 11.000 euro per jaar. Just so you know.

Het is nu m'n vierde dag hier en ik heb weer een heerlijk nachtje van 3 uur slaap en 4 uur naar het plafond staren (thank god for the ipod) achter de rug. Wel mooi op tijd op om de stad in te gaan. Zo gezegd zo gedaan, op naar summer palace. Ligt ver buiten de stad en is wel mooi maar een beetje hetzelfde als wat ik hiervoor al gezien heb. Toen daar een soort waterfiets bootje met plafond gepakt om een beetje schaduw en wind te hebben want het was echt niet uit te houden zonder. Daarna naar een bekende winkelstraat en vanavond een kung fu show bezocht. Dat was echt super vet. Van allemaal super synchroon bewegingen tot stenen breken op hoofden en overslagen op hoofden ipv op handen.

Het is me natuurlijk gelukt om een heel epistel te schrijven over maar 4 dagen, jullie kennen me. Denk dat jullie wel doorhebben dat ik het ontzettend naar m'n zin heb. Maandag ga ik met de nachttrein naar Xi'an en vanaf daar zal ik proberen weer wat te uploaden. Hoop dat jullie het leuk vonden om te lezen. X


oh ja... quote van de dag van een domme Aussie: terracotta army... is that like a sports team?

  • 02 Augustus 2014 - 19:18

    Els:

    Hallo Mieke, ongelooflijk leuk om je reisverslag te lezen en we genieten al bij voorbaat van het volgende verslag. Een heel fijne reis, gr. van de Buurtjes

  • 02 Augustus 2014 - 19:44

    Christa:

    Hè Miek, super leuk iets van je te lezen!
    Je hebt mooi op die muur gestaan hoe leuk is dat!!
    Te gek hoor zo een reisverslag op deze manier reis ik een beetje in je backpack mee.
    Hoop snel nog meer te lezen.
    Dikke kus Christa




  • 03 Augustus 2014 - 10:47

    Marrie:

    Hey Mieke,
    Ga zo door met epistels schrijven ;) erg leuk om te lezen. En blijf vooral lekker genieten, zoals je volgens mij al volop doet!
    X Marrie

  • 03 Augustus 2014 - 11:55

    Saskia:

    Hoi Mieke, leuk om zo jouw reisverslag te lezen. Ga zo door met schrijven. Je hebt zo het gevoel dat ik een stukje met je mee reis. Veel plezier nog.
    Groetjes van Saskia

  • 03 Augustus 2014 - 12:15

    Peter Koopman:

    Hardstikke leuk, blijf zo schrijven en genieten. Kijk rond op de wereld.
    Groeten, tante Ineke en ome Peter

  • 04 Augustus 2014 - 15:03

    Mama:

    Hoi Mieke,

    Mooie belevenissen.
    Ik geniet van de verhalen.
    Goed dat je zo je weg weet te vinden.
    Dat je elke dag mag genieten, liefs, mam

  • 05 Augustus 2014 - 12:04

    Annemiek:

    Ha die Mieke,
    mooi om te lezen.... en geniet er nog maar van: wij genieten mee!!
    hartelijke groet uit het Schellinkhoutse..

  • 09 Augustus 2014 - 08:57

    Vera:

    Leuk verslag! Voor dat celebrity gevoel kun je ook prima in India terecht ;)

  • 09 Augustus 2014 - 12:37

    Rob:

    Hi Miek, na een drukke week eindelijk gelegenheid jouw reisverhaal te lezen. Amazing dat al die Aziaatjes jou willen fotograferen en filmen. Misschien moet je er een (financieel) slaatje uit slaan.
    Of ze bieden je een baantje als hun God aan... hihi

    Nou ff serieus: have fun there en ik kijk reikhalzend uit naar je nieuwe avonturen!

    Dikke kus
    Rob

  • 15 Augustus 2014 - 22:04

    Ruud En Monique Scholten :

    Hoi Mieke wat mooi om je verhalen te lezen
    Heel veel plezier en wie weet ontmoet je stacey nog geniet er van !!


Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: China, Peking

Azië

fissa

Recente Reisverslagen:

10 December 2014

Noord-Thailand en Laos

27 November 2014

Cambodja en Noord-Thailand

25 Oktober 2014

Praktisch heel Vietnam

04 Oktober 2014

Laatste dagen Indonesië en eerste dagen Vietnam

18 September 2014

Lombok, Gili T & Bali
Mieke

Actief sinds 27 Juli 2014
Verslag gelezen: 284
Totaal aantal bezoekers 15379

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2015 - 02 Maart 2016

Zuid Amerika

29 Juli 2014 - 22 December 2014

Azië

Landen bezocht: